Výuka s Montessori prvky na ZŠ Ukrajinská probíhá ve dvou třídách prvního trojročí (1.,2. a 3. ročník) a jedné třídě druhého trojročí (4. ročník) pro školní rok 2024/2025
Marie Montessori: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
„…vzdělávání není něco, co dělá učitel, ale je to přirozený proces, který probíhá samovolně v každé lidské bytosti. Jeho podstatou není naslouchání slovům, ale praktická zkušenost, kterou jedinec získává při aktivním působení na své okolí. Úkolem učitele tedy není mluvit, nýbrž promyslet a připravit takový sled motivačních prvků, který by děti vedl ke spontánnímu vstřebávání vědomostí a osvojování dovedností ve speciálním, pro ně připraveném prostředí.“
Hlavní zásady Montessori pedagogiky, které chceme uplatňovat:
Heterogenní prostředí třídy – děti mají postupem času možnost si odžít pozici nejmladšího, prostředního i nejstaršího. Takového uspořádání usnadňuje práci učiteli, protože děti často upřednostňují radu od staršího spolužáka než učitele, který může občas radit více, než dítě vyžaduje. Vytváří se prostor pro kooperaci. Starší děti mohou vysvětlit látku mladším, a tím si sami zopakovat a upevnit učivo. Ve věkově smíšeném prostředí může dítě, které je v nějaké oblasti oproti svým vrstevníkům napřed či pozadu, najít partnery mezi staršími či mladšími dětmi. Starší děti si zároveň prostřednictvím pomoci mladším rozvíjejí soucit a pečovatelské schopnosti. Celkově se děti vzájemně obohacují, rozvíjejí své sociální dovednosti, učí se ohleduplnosti, trpělivosti a toleranci.
Připravené prostředí třídy – má podněcovat a povzbuzovat k aktivitě, pomáhat dětem si zafixovat správné návyky. Děti se v připraveném prostředí snadněji učí být samostatné a zodpovědné. Montessori pomůcky pomáhají dětem pochopit matematické a jazykové problémy pomoci smyslů, rozvíjejí je po všech stránkách.
Osobnost učitele – učitel je průvodce dítěte za poznáním světa a sebe sama. Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Učitel práci dětí organizuje, ale zároveň akceptuje svobodu, podporuje a udržuje nadšení, sleduje dětskou činnost, neomezuje pohyb a získávání zkušeností (avšak v určitých mezích). Vede děti k respektu a úctě nejen k sobě, ale také k druhým, k dospělým a k prostředí, které jej obklopuje. Cesta k vhodnému chování dítěte vede přes společné vytváření pravidel pro soužití ve třídě i ve škole.
Celostní učení – je jednotou tělesného a duševního potenciálu. Při vzdělávání jsou zapojeny všechny smysly. Děti se učí přemýšlet v souvislostech od konkrétního k abstraktnímu a propojovat své zkušenosti s novými podněty. Aktivity jsou dávány do logických souvislostí tak, aby se tělesné i duševní složky prolínaly v procesu učení.
Třístupňová výuka – výklad a prezentace nového učiva se provádí ve třech po sobě jdoucích fázích, díky kterým dojde ke komplexnímu pochopení látky: 1. pojmenování učitelem, 2. znovupoznání, 3. aktivní ovládání.
Práce s pochvalou – učitel nehodnotí a neposuzuje, ale povzbuzuje a podporuje dítě k zdravému sebehodnocení. Každé dítě potřebuje pocit jistoty, bezpečí, úspěšnosti, pozornosti a sebeuspokojení ze své práce. Pochvala se využívá zvláště u nejistých dětí tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé.
Práce s chybou – vědomí toho, že můžeme udělat chybu a sami ji bez cizí pomoci kontrolovat, je jednou z největších vymožeností psychické svobody. Dětem je předáván pozitivní postoj k chybě. To, že každá chyba se dá odhalit a napravit, jim přináší více samostatnosti a jistoty. Chybu pak vnímají jako užitečnou součást řešení problému a zdroj nových poznatků.
Systém hodnocení – dobře odvedená práce je tou největší odměnou. Děti jsou hodnoceny slovně. Montessori systém není založen na vzájemném srovnávání dětí, ale na sledování pokroků každého dítěte. Učitel popisuje jeho osobní úspěchy i to, co se dítěti nepodařilo
Rozdíly v přístupu ve výuce na naší škole:
Klasická výuka Montessori
Výuka s prvky Montessori (ZŠ Ukrajinská)
• připravené prostředí třídy • Montessori pomůcky • připravené prostředí školy – kuchyňka, učebna kosmické výchovy, možnost výuky na chodbě
• připravené prostředí třídy • Montessori pomůcky • takového prostředí dosáhneme od školního roku 2025/26, kdy se uvolní celý pavilon na ZŠ Ukrajinské
• 30–40 dětí ve třídě
• 15–24 dětí ve třídě
• nepoužívá učebnice a pracovní sešity • pracovní sešity jen vlastní výroby
• práce s učebnicí a pracovními sešity • pracovní sešity vlastní výroby
• trojročí
• trojročí
• výuka AJ dle ŠVP školy
• výuka AJ dle ŠVP školy • uplatňování metody CLIL ve výuce plus využití metody Jolly Phonics – jak se rychle a zábavně naučit číst a psát díky fonetiky
výuka s rodilou mluvčí
• organizace výuky v blocích 2.5 až 3 hod.
• organizace výuky převážně v blocích a ve vyučovacích hodinách – 45 min (např. tělocvik) • přestávky bez zvonění
Naše škola se ve spolupráci se spolkem Montessori Poruba, z.s. a za podpory městského obvodu Poruba připravuje na přijetí žáků do třídy s prvky Montessori. O tomto záměru vyšla v roce 2023 informace v porubském zpravodaji.
Zřizovatel školy:
Statutární město Ostrava – Městský obvod Poruba www.moporuba.cz
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.