Děti, které se u nás ve škole zúčastnily motivační části a byla posouzena jejich školní připravenost získávají max. 15 bodů. V žádné z těchto kategorii školní připravenosti by dítě nemělo být hodnoceno nulou.
Posouzení školní připravenosti
Vada řeči
0 – NEKOMUNIKUJE
1 – TĚŽKÁ VADA
2 – MÍRNÁ VADA
3 – BEZ VADY
Slovní zásoba, vyjadřování
0
1
2
3
Znalosti (barvy, čísla, pohádky …)
0
1
2
3
Sociální zralost (chování, vystupování, samostatnost, soustředěnost, důslednost …)
0
1
2
3
Kresba
0
1
2
3
Děti, které absolvovaly Montessori třídu na MŠ Ukrajinská 1530. ANO – 15 bodů, NE 0 bodů
Děti, které se aktivně účastnily u nás ve škole Montessori kurzů pro předškoláky – ANO – 10 bodů, NE 0 bodů
Děti, jejichž sourozenec je ke dni zápisu žákem ZŠ Ukrajinská – ANO – 10 bodů, NE 0 bodů
Děti, jejichž sourozenec je ke dni zápisu žákem Montessori třídy na ZŠ Ukrajinská – ANO – 10 bodů, NE 0 bodů
Podpora kontinuity Montessori vzdělávání. Děti, které absolvovaly Montessori předškolní vzdělávání v jiném zařízení (k zápisu přineste s sebou osvědčení nebo potvrzení o absolvování kurzu v jiném zařízení) – ANO – 10 bodů, NE 0 bodů
Celkem lze dosáhnout 70 bodů.
Pravidla hodnocení:
Žádostem o přijetí k základnímu vzdělávání do tříd s prvky Montessori budou přiděleny body podle výše uvedených hodnotících kritérií a následně seřazeny od nejvyššího po nejnižší bodový součet. Do školy může být přijato maximálně prvních 20 dětí. V případě rovnosti bodů na 20. a 21. místě bude na přesné určení pořadí všech žádostí, které mají stejný počet bodů, jakou má žádost na 20. místě, použit los za přítomnosti ředitele školy, předsedy školské rady, zástupce spolku Montessori Poruba a učitelky prvního stupně. Na losování budou přizváni emailem i zákonní zástupci dětí, kterých se losování bude týkat. Termín losování bude zveřejněn i na webových stránkách školy.
Montessori výuka – krátké video o Montessori výuce (pozor, je z roku 2022)
Výuka s Montessori prvky na ZŠ Ukrajinská první dvojročí (1.a 2. ročník) pro školní rok 2022/2023
Marie Montessori: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
„…vzdělávání není něco, co dělá učitel, ale je to přirozený proces, který probíhá samovolně v každé lidské bytosti. Jeho podstatou není naslouchání slovům, ale praktická zkušenost, kterou jedinec získává při aktivním působení na své okolí. Úkolem učitele tedy není mluvit, nýbrž promyslet a připravit takový sled motivačních prvků, který by děti vedl ke spontánnímu vstřebávání vědomostí a osvojování dovedností ve speciálním, pro ně připraveném prostředí.“
Hlavní zásady Montessori pedagogiky, které chceme uplatňovat:
Heterogenní prostředí třídy – děti mají postupem času možnost si odžít pozici nejmladšího, prostředního i nejstaršího. Takového uspořádání usnadňuje práci učiteli, protože děti často upřednostňují radu od staršího spolužáka než učitele, který může občas radit více, než dítě vyžaduje. Vytváří se prostor pro kooperaci. Starší děti mohou vysvětlit látku mladším, a tím si sami zopakovat a upevnit učivo. Ve věkově smíšeném prostředí může dítě, které je v nějaké oblasti oproti svým vrstevníkům napřed či pozadu, najít partnery mezi staršími či mladšími dětmi. Starší děti si zároveň prostřednictvím pomoci mladším rozvíjejí soucit a pečovatelské schopnosti. Celkově se děti vzájemně obohacují, rozvíjejí své sociální dovednosti, učí se ohleduplnosti, trpělivosti a toleranci.
Připravené prostředí třídy – má podněcovat a povzbuzovat k aktivitě, pomáhat dětem si zafixovat správné návyky. Děti se v připraveném prostředí snadněji učí být samostatné a zodpovědné. Montessori pomůcky pomáhají dětem pochopit matematické a jazykové problémy pomoci smyslů, rozvíjejí je po všech stránkách.
Osobnost učitele – učitel je průvodce dítěte za poznáním světa a sebe sama. Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Učitel práci dětí organizuje, ale zároveň akceptuje svobodu, podporuje a udržuje nadšení, sleduje dětskou činnost, neomezuje pohyb a získávání zkušeností (avšak v určitých mezích). Vede děti k respektu a úctě nejen k sobě, ale také k druhým, k dospělým a k prostředí, které jej obklopuje. Cesta k vhodnému chování dítěte vede přes společné vytváření pravidel pro soužití ve třídě i ve škole.
Celostní učení – je jednotou tělesného a duševního potenciálu. Při vzdělávání jsou zapojeny všechny smysly. Děti se učí přemýšlet v souvislostech od konkrétního k abstraktnímu a propojovat své zkušenosti s novými podněty. Aktivity jsou dávány do logických souvislostí tak, aby se tělesné i duševní složky prolínaly v procesu učení.
Třístupňová výuka – výklad a prezentace nového učiva se provádí ve třech po sobě jdoucích fázích, díky kterým dojde ke komplexnímu pochopení látky: 1. pojmenování učitelem, 2. znovupoznání, 3. aktivní ovládání.
Práce s pochvalou – učitel nehodnotí a neposuzuje, ale povzbuzuje a podporuje dítě k zdravému sebehodnocení. Každé dítě potřebuje pocit jistoty, bezpečí, úspěšnosti, pozornosti a sebeuspokojení ze své práce. Pochvala se využívá zvláště u nejistých dětí tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé.
Práce s chybou – vědomí toho, že můžeme udělat chybu a sami ji bez cizí pomoci kontrolovat, je jednou z největších vymožeností psychické svobody. Dětem je předáván pozitivní postoj k chybě. To, že každá chyba se dá odhalit a napravit, jim přináší více samostatnosti a jistoty. Chybu pak vnímají jako užitečnou součást řešení problému a zdroj nových poznatků.
Systém hodnocení – dobře odvedená práce je tou největší odměnou. Děti jsou hodnoceny slovně. Montessori systém není založen na vzájemném srovnávání dětí, ale na sledování pokroků každého dítěte. Učitel popisuje jeho osobní úspěchy i to, co se dítěti nepodařilo
Rozdíly v přístupu ve výuce na naší škole:
Klasická výuka Montessori
Výuka s prvky Montessori (ZŠ Ukrajinská)
• připravené prostředí třídy • Montessori pomůcky • připravené prostředí školy – kuchyňka, učebna kosmické výchovy, možnost výuky na chodbě
• připravené prostředí třídy • Montessori pomůcky • takového prostředí dosáhneme od školního roku 2025/26, kdy se uvolní celý pavilon na ZŠ Ukrajinské
• 30–40 dětí ve třídě
• 15–24 dětí ve třídě
• nepoužívá učebnice a pracovní sešity • pracovní sešity jen vlastní výroby
• práce s učebnicí a pracovními sešity • pracovní sešity vlastní výroby
• trojročí
• dvojročí (v dalším roce případně vznik trojročí)
• výuka AJ dle ŠVP školy
• výuka AJ dle ŠVP školy • uplatňování metody CLIL ve výuce plus využití metody Jolly Phonics – jak se rychle a zábavně naučit číst a psát díky fonetiky
• organizace výuky v blocích 2.5 až 3 hod.
• organizace výuky částečně v blocích a ve vyučovacích hodinách – 45 min • přestávky bez zvonění • organizaci výuky v blocích dosáhneme od školního roku 2023/24, kdy se uvolní jeden celý pavilon na ZŠ Ukrajinské
Naše škola se ve spolupráci se spolkem Montessori Poruba, z.s. a za podpory městského obvodu Poruba připravuje na přijetí žáků do třídy s prvky Montessori. O tomto záměru vyšla informace v porubském zpravodaji.
Zřizovatel školy:
Statutární město Ostrava – Městský obvod Poruba www.moporuba.cz
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.